15.08.2024

Nobly Consent effektiviserer samtykkebehandling hos Alka Forsikring

Nobly og Alka Forsikring har i fællesskab sat standarden for en mere moderne, struktureret og compliant tilgang til samtykkehåndtering i forsikringsbranchen. Gennem udviklingen af produktet Nobly Consent, er ikke kun Alkas interne processer forbedret, men også kundeoplevelsen og datasikkerhed er styrket markant. Sammen har vi skabt et generisk produkt, der kan effektivisere samtykkehåndteringen som en integreret del af kunderejsen i forsikringsbranchen.

Alka og Nobly har i en årrække samarbejdet om digitaliseringen af Alkas processer. Samarbejdet indebærer grundlæggende OnBase som dokumentarkiv, og en række løsninger, der gør Alka stærkere på kundeoplevelsen og compliance. Brugen af OnBase som dokumentarkiv hos Alka har skabt en stærk platform for videreudvikling og optimering. Ifølge Rasmus Lundvig Hansen, Leder i IT hos Alka Forsikring, er det: ”En central del af det at drive et forsikringsselskab og forretning mod kunderne, som OnBase og Nobly udfylder i vores forretning.” 

Stigende behov for sikker samtykkehåndtering

I en branche præget af kompleks lovgivning og strenge krav til samtykkehåndtering, står mange virksomheder over for betydelige udfordringer. For at sikre overholdelse af reglerne, pålægger Finanstilsynet strenge bøder for overtrædelser af GDPR og Databeskyttelsesloven, som regulerer samtykkehåndtering. Især i forsikringsbranchen er der høje krav til dokumentation af compliance. Mange virksomheder starter med håndholdte metoder for at håndtere samtykke. Det opdages dog hurtigt, at denne tilgang er uholdbar i længden, da det dermed bliver sværere at overholde gældende lovgivning. Det resulterer også i en manuel og ustruktureret proces, der grundet de mange involverede parter bliver ineffektiv.

Grundet et generelt behov i branchen og efterspørgsel fra Alka, har Nobly i samarbejde med Alka udviklet produktet Nobly Consent. Før implementeringen af vores løsning stod Alka over for udfordringer, som mange andre i branchen også kan nikke genkendende til. Rasmus Lundvig Hansen uddyber ønsket om et produkt til samtykkebehandling: ”Behovet fra vores side har i virkeligheden været der i mange år. Helt grundlæggende handler det jo om at have styr på vores samtykker og kunne dokumentere de samtykker eller valg, som kunden har taget. Grunden til, at det nu har udmøntet sig i, at vi vil have et separat system handler om, at vi er nået dertil, hvor det giver mening at samle dem et centralt sted.” 

Fra Alkas side var der også et stort ønske om at optimere kunderejsen ved at gøre samtykkesystemet transparent for Alkas kunder, så det bliver let at have overblik over de samtykker, der er givet, samt mulighed for at ændre sine samtykker online. Rasmus Lundvig Hansen udtaler:

”Generelt er det bare god kundepleje at kunne vise kunderne, at vi har styr på deres samtykke – og have det centraliseret et sted, hvor du også internt kan tilgå det som rådgiver eller lignende.”

Nobly Consent

Nobly Consent er udviklet med henblik på at sikre, at selskaber indenfor bank, finans, pension eller forsikring er compliant i henhold til den gældende lovgivning om indsamling af samtykke. Produktet gør det let at indhente nødvendige samtykker som en integreret del af salgsprocessen. Det gør det lettere at være compliant og sikrer en digitaliseret samtykkebehandling. 

Løsningen er specifikt henvendt til branchen, da der er mange ligheder mellem de udfordringer, virksomheder i branchen har til daglig. Med Nobly Consent er samtykkehåndtering en integreret del af din virksomheds kunderejse. Produktet bidrager til en mere overskuelig administration, lettere fornyelse af samtykker, og integrering med flere samtykkesystemer.

Netop integreringen af samtykkebehandling var et væsentligt punkt for Alka, i ønsket om et nyt samtykkesystem: ”Vi prøver at være på forkant med en rigtig god samlet struktur på det. I dag skal vi gøre det fra forskellige systemer. Det undgår vi i fremtiden, så på den måde er det afgørende for, at vi optimerer effektiviteten i vores forsikringsforretning, at samtykkebehandlingen centraliseres” udtaler Rasmus Lundvig Hansen.

Samarbejde og innovation – vejen til Nobly Consent

Samarbejdet mellem Nobly og Alka omkring udviklingen af Nobly Consent har været en positiv oplevelse hele vejen rundt. Fra begyndelsen har der været en klar forståelse for begge parters forventninger til processen og produktet. Fra Alkas synspunkt var processen, som Nobly præsenterede den, som udgangspunkt længere end deres interne udviklingsproces, men Rasmus Lundvig Hansen udtaler: ”Når man har det her partnerskab på tværs af virksomheder, har det vist sig, at den proces har været rigtig fin.” 

Fra Noblys side er der også stor begejstring over samarbejdet og udviklingsprocessen: 

”Vi er stolte over at levere en løsning, der gør en forskel i Alkas daglige arbejde med samtykkehåndtering og compliance. Derudover glæder det os, at vi har udviklet et produkt, der kan gavne forsikrings- og pensionsbranchen ved at gøre samtykkehåndtering mere integreret og compliant.”– Morten Have, CEO i Nobly.

For at sikre overensstemmelse og skabe forståelse for, hvad produktet skulle indeholde, har Alka og Nobly i samarbejde afholdt en række workshops. Hovedfokus gennem hele processen har været at udvikle et generisk produkt, som selvfølgelig imødekommer Alkas behov, men også kan løse problemstillingerne omkring samtykkehåndtering for andre i branchen. 

I samarbejdet har Nobly skabt en forbedring i Alkas samtykkehåndtering og digitaliseret processen, sikret compliance og skabt en struktureret og effektiv tilgang. Det er vigtigt for Alka:

”Dét at have styr på sine samtykker som finansiel virksomhed er license to operate. Så på den måde kommer Nobly Consent til at blive en af grundstenene for Alka i fremadrettet at kunne sælge og behandle kundernes forsikringer.”

Rasmus Lundvig Hansen fortsætter: “Ved at have alle samtykkerne liggende et centralt sted kan vores forsikringssystem og hjemmeside integreres til Nobly Consent og oprette, opdatere eller få besked om hvilke samtykker kunden har givet og herefter behandle kundens forespørgsel, uanset om det er køb af en forsikring eller i forbindelse med en skade.”

Dette samarbejde har ikke kun været en succes grundet det endelige produkt. Det skyldes også den gode kommunikation og det stærke samarbejde, vi har haft undervejs. Morten Have udtaler: “Samarbejdet med Alka omkring udviklingen af Nobly Consent har været enormt positivt. Vi ser frem til at fortsætte vores gode partnerskab og støtte Alka på deres digitale rejse. Behovet for et integreret samtykkesystem er noget, vi ser i hele branchen, og vi er derfor glade for at kunne tilbyde et produkt, der gavner mere end blot den enkelte kunde.”

Book en demo for at opleve flere fordele ved Nobly Consent og hvordan løsningen kan hjælpe netop din virksomhed.

Samtykke i forsikringsbranchen

Netop det, at Nobly Consent er udviklet i samarbejde med en kunde i forsikringsbranchen, er en bekræftelse af, at vores produkt lever op til branchens forventninger og kravene til samtykkebehandling. Dette udviklingssamarbejde med Alka viser, at vores produkt er en praktisk og effektiv måde at håndtere et problem i branchen. Det handler i bund og grund om at tage skridtet mod en mere moderne, struktureret og compliant tilgang til samtykkehåndtering.