06.09.2022

Pensionsselskaber satser på automatisering for at sikre lovkrav

Sanktionerne mod Rusland har generelt skærpet Finanstilsynets fokus på den finansielle sektor. Det har blandt andet udløst påbud til danske pensionsselskaber om mere intensiv screening af pensionskunder. Netop derfor satser flere pensionsselskaber på automatisering for at sikre lovkrav og mindske udgifterne til administration.

En historisk stor generation af danskere skal på pension i de kommende år. Det sker samtidig med, at myndighederne skærper deres fokus på screening af pensionskunder. Det kalder på intelligente løsninger, der kan effektivisere sektorens arbejdsgange, og ifølge IT- og konsulentvirksomheden Nobly satser mange pensionsselskaber på øget digitalisering og automatisering.

”Danske pensionsselskaber er underlagt en lang række krav fra myndighederne, som ofte skaber administrative flaskehalse. Det får derfor mange pensionsselskaber til at afsøge mulighederne for automatisering,” siger Christoffer Nielsen, markedschef for Bank & Finans hos Nobly.

Øget fokus på tilsyn

Reglerne for screening af danske pensionskunder har ikke ændret sig på grund af sanktionerne mod Rusland. Men Finanstilsynet har bekræftet, at man generelt har styrket indsatsen med tilsyn for at sikre, at blandt andre danske pensionsselskaber lever op til lovkravene om screening af pensionskunder. Det betyder, at danske pensionsselskaber allerede har fået påbud om at screene deres pensionskunder på månedlig basis i forbindelse med pensionsudbetalinger.

Aktuelt har regeringen også offentliggjort en opdateret national strategi for forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. Strategien sætter blandt andet fokus på, at der skal skabes mere effektive procedurer for kundekendskab og transaktionsovervågning hos eksempelvis pensionsselskaber. Regeringen lægger derudover op til, at digitale og teknologiske løsninger skal være en afgørende del af kampen mod hvidvask og terrorfinansiering.

Automatisering letter presset

Myndighedernes skærpede fokus på månedlige screeninger af pensionskunder har lagt ekstra pres på pensionsselskabernes ressourcer. Derfor oplever Nobly et øget behov for rådgivning om digitale løsninger fra kunder i pensionssektoren.

”Når vi rådgiver vores kunder, rækker vi ofte ud til relevante myndigheder for at sikre, at vores løsninger altid lever op til aktuel lovgivning. Ved hjælp af digitalisering og automatisering skaber vi effektive og tidsbesparende arbejdsprocesser, så for eksempel pensionsselskaber i tilfældet med screening af pensionskunder mindsker deres økonomiske omkostninger og lever op til lovkravene – og det kommer i sidste ende danske pensionskunder til gavn,” siger Christoffer Nielsen.

Har I også behov for professionel rådgivning om automatisering af jeres arbejdsprocesser med blandt andet screening af pensionskunder, står Noblys specialister altid til rådighed med ekspertise om skræddersyede løsninger til lige netop jeres behov.