Som forsikringskunde har man måske oplevet at få en besked fra sit forsikringsselskab før en storm eller et skybrud med råd om, hvad man kan gøre for at forebygge skader. Men det er faktisk langt fra alle forsikringskunder, der har oplevet den service. Ifølge en analyse fra EPSI Rating Danmark er det kun hver tredje kunde, der har modtaget råd om forebyggelse af skader.
”Det er i alles interesse, at skader bliver minimeret. Enhver skadekunderejse bør derfor starte med forebyggelse for at undgå skader,” siger Claus Heuck, markedschef for Forsikring & Pension hos Nobly.
Selvom både forsikringsselskaber og kunder vinder på skadeforebyggelse, modtager størstedelen af danske forsikringskunder ikke forebyggende informationer fra deres selskab. Eller også bliver de ikke gjort opmærksomme på informationerne i tilstrækkelig grad.
Udnyt kundedatas fulde potentiale
Når forsikringsselskaber skal prissætte forsikringer, bruger selskaberne i høj grad data til at fastsætte præmien. Bor man eksempelvis i et område med større risiko for vandskader eller indbrud, bliver prisen for forsikringen reguleret efter det. Men ifølge Claus Heuck gemmer kundedata på et stort uforløst potentiale i forhold til skadeforebyggelse:
Mit indtryk er, at de fleste forsikringsselskaber i et eller andet omfang gør noget i forhold til skadeforebyggelse. Men generelt bør forsikringsselskaber blive endnu bedre til at sammensætte deres data fra prissætning af forsikringer til proaktiv kunderådgivning. Der er et stort potentiale i at bruge data til at kommunikere med sine kunder på en personlig måde, så de kan forebygge skader.
Personaliseret skadeforebyggelse
Kigger man nærmere på spændet mellem de laveste og højeste andele blandt forsikringsselskabernes skadeforebyggende indsats, er der 30 procentpoint til forskel mellem bund og top i forhold til, om kunderne har oplevet skadeforebyggende råd fra deres selskab.
”Nogle forsikringsselskaber har ikke samme gode muligheder som andre selskaber for at lave målrettet skadeforebyggelse. De har måske primært mulighed for at udsende generelle skadeforbyggende råd til deres kunder. Forskellen ligger i, hvor godt granuleret selskabernes data er, og hvor dygtige og hurtige de er til at bruge data til relevant skadeforebyggende informationer til deres kunder,” siger Claus Heuck.
God kundekommunikation handler om at kommunikere direkte og klart til sine kunder, og hos Nobly er vi eksperter i implementering af Customer Communications Management (CCM). Vi anvender Hylands kundekommunikationsløsning Content Composer, som gør det muligt at automatisere personlig skadeforebyggelse. Kontakt os endelig for at høre, hvordan vi kan hjælpe jeres selskab med at udnytte de mange fordele ved skadeforebyggelse.
Om analysen fra Epsi Rating Danmark
EPSI Rating Danmark udfører uafhængige og regelmæssige målinger af kundetilfredsheden i forskellige sektorer som eksempelvis bank, pension og forsikring. Analysen af den danske forsikringsbranche er fra 2021 og baseret på 4.109 interviews med danske privatkunder.
KONTAKTINFO
Claus Heuck
Market Manager, Forsikring & Pension
ch@nobly.dk
+45 28 78 69 58